Wednesday, February 23, 2011

Kursus pulakkkk..

Semalam aku baru balik dari KL..2 hari kursus kat Malakoff Academy of eXcellence(MAX), Plaza Sentral..pi sana hari ahad, tumpang dengan engineer aku..drive takat manjung jee, pastu singgah makan dulu kat sana sementara tunggu shahril fetch aku..gerak dari manjung 3.30pm, sampai ke KL Sentral lebih kurang jam 7pm...Nasib baik la aku familiar laa jugak area2 KL Sentral tuu..dapat laa jugak cari Hotel Sentral kat area situ jugak..betoi2 bersebelahan dgn stesen monorail KL Sentral..
Booking dah buat awal 1 minggu, 1st time check in Hotel Sentral ni, amik executive deluxe baru RM220, katil queen size..wifi free pon ada kat bilik...not bad jugak laa hotel ni..dekat dgn HQ kat Plaza Sentral tu..5 minit je jalan kaki..Dari bilik hotel aku boleh nampak stesen monorail, stesen KL Sentral..mmg betoi2 mengadap bangunan2 tu..bilik aku kat tingkat 15, paling atas sekali..NI pemandangan yg sempat aku snap dari tingkat 15..

Stesen KL Sentral

Plaza Sentral - HQ Malakoff

Stesen Monorail KL Sentral



Kali ni aku pi kursus "Introduction to Creativity and Innovation Thinking Skills (Innovation, Creativity Circles and Excellence") Dengar tajuk memang gempakkkk abiss..pagi 1st day tu mmg ok la, bila facilitator tu citer pasal how to generate creative idea dengan contoh2 dan brainstorming yg dijalankan...tapi bila dah dekat lunch time, aku rasa kursus ni dah mcm problem solving punya kursus pulak..

Sebelum ni mmg aku dah pernah attended kursus problem solving..so method2 yg digunakan dlm kursus yg aku pi kali ni mmg byk terpesong ke arah problem solving punya kursus bukan macam tajuk "Introduction to Creativity and Innovation Thinking Skills"..sesungguhnya aku mmg memerlukan skill berfikir secara kreatif ni, tapiiiii...aku dah start boringgggg..huhuhu..tambah pulak bila dia dah start buat game utk solve kan sesuatu masalah, konon nya group kitorang adalah satu syarikat..


Bagi aku memang tak meets aku punya expectation laaa, taktau la group2 yg lain..apa yang menarik perhatian aku dlm kursus ni bila dia sebut pasal "mind mapping"..yg tu aku perlu explore lebih lagi..sepatutnya dlm kursus ni, dia perlu bagi contoh2 skill dan motivated aku mcm mana nak generated idea2 yg kreatif..lebih byk exercise kan otak kanan berbanding otak kiri aku..baru laa more and more kreatif idea boleh dihasilkan..

Contohnya macam pagi tu dia tanya sorang2, apa boleh kita buat dgn duit RM1..? so semua start bagi macam2 idea..baru la boleh stimulated otak utk berfikir out of box..tapi lain pulak jadinya..aku rasa game yg dia bagi ni tak berapa menyumbangkan creative thinking aku..cuma sekadar flash back kursus problem solving yg aku pernah attend dulu jee...Lepas tu start laa presentation, bab ni laa yang aku paling tak suka..aku mmg failed bab2 presentation ni..sejuk, beku, kelu..tengok group2 yg lain siap cakap omputih lagi..aku bukan takmo cakap omputih, cuma takut depa tak faham jee, maklum laa lama dok korea...huhuhu...

Hanizam in action

Apento Rossi 46 - Best Male Presenter

Kak As - Best Female Presenter

No comments:

Post a Comment