Thursday, January 31, 2013

Breakdown lagi..

Kali ni kipas aircond pulak berbunyi bila on aircond...bunyi macam ada benda bergesel bila kipas tu berpusing..macam biasa laa bawak pi worksyop, takde pulak bunyi tuu..on/off aircond dua tiga kali depan pomen tuu, normal jee...so aku pon balik laa, bersiap nak pi kenduri shafeg kat lekir..masuk je keta, nak jalan..on aircond,berbunyi pulak...puiiiii...

Aahhh, selamba je laa..lagipon kipas tuu pusing..bukannya tak pusing cumanya ada abnormal noise je...kalau tak pusing risau jugak aku takut temperature overheat...selamat pergi dan balik..nanti aku abis keja syif malam, ada free time aku check sendiri apa problem..selalunya radaitor fan atau aircond fan ni problem kat motor fan tuu..motor tu selalu kaput..tapi aku check motor semua ok..pusing dengan tangan smooth jee, takde lak tanda2 bearing rosak ke..

Yang aku noticed, bila on aircond, fan ni pusing, radiator akan bergegar sekali..mcm fan tu dah unbalanced..so aku check bilah fan tu kot2 ada yg patah..last2 jumpa jugak..mmg patah dan sumbing dah pon bilah kipas tu punya outer ring guide..ni 1st time aku jumpa kipas yg ada outer ring guide..selalu kipas macam kipas biasa je..ada bilah jee..tapi yg ni bilah bercantum dgn outer ring guide..

Bawak keta pi kedai acc, pomen cakap dia xde stok kipas ni..kena order..so dia suruh aku datang petang..aku pi, dia cakap takde lagi stok, esok pulak datang..datang esok paginya pon sama..dia cakap takde stok..suruh datang petang...aiyooooo, susah bebenor nak dapat kipas ni..takkan nak order dari korea kot..aku pon kontek semua member2 utk tolong cari sama kipas ni..nak kipas je, motor fan takmo..kan susah tuuuu...

Call member aku kat KIA service centre, dia cakap ni penyakit keturunan ni..dah banyak biji dah kena..depa pon hantar pi kedai acc utk tukar fan blade tuu..yang depa pelik memang fan sebelah situ je yang patah..yang sebelah lagi ok je..aku pon roger dia utk tanya kedai acc tu ada simpan stok tak fan blade tuu..last2 dapat sms dari KL, kat sana ada..RM180 tukar fan blade siap upah..mak oiiiii, jauhnya nak pi KL..

Aku push lagi pomen kedai acc kat sini..akhirnya dapat jugak dia cari spare part fan blade ni..RM150 siap upah pasang, free kopi ais sebungkus ikat tepi, straw tengah2..hehehehe...nak pasang tak sampai 10 minit dah siap, nak tunggu dapat spare sampai 2 hari..

Fan yang patah ni saiz dia lebih besar dalam seinci dua dari fan sebelah..aku pon konpius yang mana satu radiator fan, yang mana satu aircond fan..dua2 fan ni dok kat satu mounting yang sama dan attached pada radiator..cuma saiz diameter fan je satu kecik, satu besar..

Layan gambo laa, panjang pulak story ni..










No comments:

Post a Comment