Thursday, January 31, 2013

Breakdown..

Dalam seminggu ni 2 kali keta masuk worksyop..aku dh perasan beberapa minggu ada titisan minyak atas lantai parking keta..tapi x sure pulak minyak apa..selang beberapa hari, aku check xde pulak..yang aku perasan minyak power stering kurang dari paras High level..intai punya intai tak nampak jugak kt mana bocor..minggu lepas minyak power stering dah dok paras Low level..so aku pi worksyop nk beli minyak power stering, dia cakap x payah, kalau ada baki minyak gearbox, boleh je topap..balik umah cek, ada lagi suku baki minyak ATF..so topap je la..

Kebetulan minggu ni aku syif malam, so siang mmg banyak la time..bawak keta pi worksyop, jack tinggi2..baru laa dapat kesan, hose power stering tu dah leaking kat clamp..pomen tu cakap tak perlu tukar hose baru, membazir je..hose baru mahal..so dia cakap dia boleh refurbish balik hose lama tuu, clamp kasi cantik2...aku ikut je laa sebab dia confident dah banyak kali buat kerja2 ni..clamp hose hydraulic, clamp hose aircond..dia cas RM70 sekali upah..kalau hose baru dia cakap dalam RM200 lebih..dia cakap itu pon clamp blom tentu cantik..

Dah alang2 jack, buat visual inspection terus laa, last2 dapat detected lagi satu defect...rubber boot CV joint driveshaft kanan dah koyak...so tukar sekali rubber boot tu..siap dgn upah RM60.. Driveshaft kanan, dua2 rubber boot dah tukar baru dan isi gris baru..harap2 boleh tahan lagi 6 tahun...huhu...sekejap je rasa dah 6 tahun kami guna keta ni..dah start laa macam2 problem due to wear and tear..



No comments:

Post a Comment