Tuesday, October 6, 2009

Nie UdAnG keee LiPan..?

Assalammualaikum

Topik kali nie adalah pasal makanan..apa menunya simple jer..goreng kunyit ..tapi yang istimewanya....apa yang dimasak..yang tu nak citer sebenarnya...hari ahad lepas biasala..9W2LPP dia keje malam..so disebabkan tak nak ganggu ketenteraman dia nak Tdo..aku apa lagi dok lepak umah mak la..actually umah mak tak jauh pun <10 minit cmtu la..pagi -2 lagi abah p pasar beli ikan.udang dan sbgainya untuk lunch nanti..abah sampai jer umah..harmonik dah mejerit...katanya abah beli udang galah...aku pun rileks la..setakat udang galah dah besa tengok..so aku pun buat derk jer la..bila sampai time nak masak untuk lunch..aku pun bukak la plastik nak masak udang galah...kejut biawak aku nengok udang lipan punya la besar..mak aiiii nie boleh tambahkan kolestrol..bahaya nie kalau yang ada penyakit darah tingkat 14 jangan makan banyak ..bahaya wooo..disebabkan size nyer yang besar aku pun masak simple jer goreng kunyit....harap-2 xder la yang meratah udang tu sampai tak sedar nak bangun...rupa-rupanya licin jugak..harmonik aku yang sulong..dia saja 1 ekor..kejot aku...badan la bam..bam..naik risau aku tengok dia makan..nasib takder paper..

udang lipan tu abah kata dia beli 1.5kg..( 1kg/Rm10 )..ada la dalam5 ekor..susah nak dapat nie...kalau kawan-2 nak tahu kat Pantai Remis nie senang jugak la nak dapat ikan fresh/ketam/udang..kadang-2 tu sampai jer kedai, ikan pun baru sampai..baru lepas mendarat..apa lagi sambar la..tapi yang best nyer tak yah berebut sebab banyak..

itu saja citer pasal makanan kali ini.

udang lipan sebelum dicuci


udang lipan dalam proses menggoreng


udang lipan yang siap digoreng..




2 comments:

  1. woahhhhhhhhhhh sedap weih ini udang lipan ..
    kalau kat sabak bernam dipanggil udang gertak .. gertak dlm bhs jawa maksudnya titi = jambatan ..

    dulu kat kampung main campak2 jer udang nih .. tak sangka skrg jd benda yg ada commercial value ...

    ReplyDelete
  2. kat umah ak pantai remis,perak udang lipan ni x der harga langsung...1kg= RM1 jer..tp mmg sedap la..klu blk kampung mst cari udang lipang ni...da 1 makanan kat tmpt ak, x der kat tmpat lain laksamee udang lipan....saper pernah mkan tahu la keenakkan udang lipan ni

    ReplyDelete