Sunday, January 2, 2011

Italy...Hijau Putih Merah




Ini bukan berbasikal jelajah itali,Giro d'Italia, walaupon jersey kaler macam bendera Italy, Hijau Putih Merah..Tapi ni la event Malakoff Interstate Fellowship Ride utk tahun 2010/2011..

Laluan untuk tahun ni mmg berbeza dari tahun lepas, tahun ni hari pertama lagi dah bermula dgn climbing, ada laa jugak sikit2 macam laluan giro d'italia..naik ikut relau, jalan tun sardon, teluk bahang, batu feringghi..yang tak cukup training macam aku ni, climbing tu mmg sesuatu yg paling azab laa aku rasa..macam ayat salehan (9W2SBD) bukan sekor dua yg bawak, tapi dah berkandang-kandang...hahahaha...

Tahun lepas pon tak lepas naik relau-tun sardon..tahun ni pon sama jee..dengan jalan yg sempit dan sesak dgn keta, lori, bas, motor..terpaksa laa jugak aku menyertai cyclist2 yang lain turun menolak basikal sehingga melepasi satu selekoh, lepas tu jalan dah luas hingga ke atas dan selamat untuk mula kayuh..tu pon kejap kayuh, kejap berhenti..last2 tolong "tolak" hilux..ramai jugak laa yg dok menolak basikal tu tak puas hati bila tengok aku dan beberapa cyclist lain yg turut sama2 pegang kiri kanan hilux dan tolak naik hilux sampai ke feeding station pertama..huhuhu...aku bukannya climber mcm Ivan Basso ataupon Jose Rujano..dah ada hilux kat tepi tarik je la..konon2 support car tengah dok feeding laa mcm gambo ni...hehehe..



Hari pertama, 31 Dec 2010, mije & pak hamid je dari malakoff lumut yg berjaya kayuh sampai ke finishing..yang lain semua dah kayuh dlm van & hilux..



Memandangkan peta laluan tak diberi, jadi aku takleh nak jangka apa yg bakal dilalui sepanjang kayuhan..rakan2 TV3, geng batu gajah rider dok call tanya pasal route..aku pon tak tau sebab mmg tak dpt route utk kayuhan kali ni..

Hari kedua ingatkan flat road, cuma ada 1,2 bukit atau rolling yang tak melampau..Start dari mula sampai ke feeding point pertama boleh la lagi stay dlm peloton depan dgn zaki utusan walaupon org depan tarik sampai cecah 40km/h..Kena last flyover, jambatan besi tuu, terus tercicir dari peloton..
Lepas je feeding station pertama, aku pon tak igt apa nama kampung tu,melepasi ampang jajar..tuuu dia haihhh, bukit nala punya tinggi mcm climbing relau-tun sardon..dari jauh dah nampak ramai dok tolak basikal...kali ni kena turun tolak jugak la, pasai hilux dah balik ke johor, group malakoff tg bin kayuh sampai 50km je, lepas tu semua pakat balik..aku tengok Tabah TV3 turun tolak, aku pon tumpang sama la, ada jugak kawan nak bersembang...dah laa 1st day kena climbing, 2nd day pon climbing lagi..turun je bukit tu, terus sampai ke simpang jalan serdang-kulim..best jee layan turun bukit..tapi takut jugak, sebab 1st day tu dah ada kemalangan, sorang cyclist dah terbabas masa layan kona turun teluk bahang..berdarah muka/kepala dan pengsan..


Kelajuan turun teluk bahang tu leh cecah sampai 70km/h..silap haribulan mmg tergolek la..Last time pon ada yg dah terjun gaung masa downhill kat teluk bahang ni..aku jumpa gambo ni kat blog manciocc..

Sampai di feeding point pertama, jumpa pulak dgn toki manjung, kebetulan dia balik ke Selama, katanya ziarah anak saudara kot, meninggal dunia..tu yang dia tak dpt join kayuh sama..sempat jugak toki amik gambo..org lain minum secawan, aku bantai sebotol terus..hahaha..dak aihh, air tu aku refill dlm botol, baki tuu aku juruih bagi cooling sikit..


"Jan Prai Power" dok kutip apa ntah laa tepi kotak kat belakang aku tuu...hehehe..

Hari ke 2, 1 Jan 2011 ni pon, aku mampu kayuh sampai 127km je,ada hutang lagi 50km..Kaki pon dah start nak krem, kayuh pon sorang2 di kiri kanan ladang kelapa sawit..jiwa pon dah kacau..tgk depan pon takde cyclist, belakang pon takde..last2 van TV3 jugak yang sampai..Mujur Tabah suruh driver dia berhenti, dpt la jugak aku tumpang..ramai jugak geng2 TV3 dan letua yg dah masuk van depa..aku tumpang mencelah sama..tinggal Jemsol & kamarul dan 2 org rider lagi je yg masih ketegaq takmo naik van walaupon diracun oleh Tabah dgn janji2 manis..On the way balik ke finishing kat juru otocity, sempat lagi van TV3 yg aku tumpang singgah pekena laksa & cendol..mmg tengah lapar pon time ni..laksa pon sedap..Terima kasih pada geng TV3..

Sampai otocity ujan pun turun,keluarkan basikal dari van, check out dan amik nombor lucky draw..tengah dok beratur nak makan nasi, nombor naik pulak, dpt la helmet cycling..igtkan dapat frame specialized..huhuhu...Geng TV3 terus balik ke KL, cyclist yang lain terus berkayuh ke terminal feri, malakoff dah booking 2 buah feri utk cyclist dan support car seberang ke Padang Kota Lama..Kat Padang Kota Lama disambut pulak dgn kompang dan tarian naga..mercun/bunga api je takde, maybe dah abis pasang masa sambut malam tahun baru..

No comments:

Post a Comment