Wednesday, June 9, 2010

Malakoff Charity Ride 2010 Edisi ke 5...Part 1

Day 0 : Bertolak dari LPP jam 0900am dgn sebuah van dan wira..4 basikal dah siap loading dlm van sehari sebelum bertolak..3 lagi basikal letak atas bike rack atas wira..Stop lunch & solat zohor kat Gerik dulu lebih kurang jam 1.30pm...Kemudian terus bergerak ke Kota Bharu..Sampai di Hotel Sutera Inn Kota Bharu jam 5.30pm...Sepanjang jalan Pak Hamid tak abis2 dok call tanya kat mana..adoiiii, leh tahan jgk jem kat Kota Bharu ni..Sepanjang jalan dari Jeli ke Kota Bharu melalui Machang, Ketereh byk betoi kenderaan..Di kiri kanan jalan pulak rumah cantik2 dan besar2 belaka..Hebat orang2 kelate ni...Ni adalah trip ke 2 aku ke kelantan, 1st time dulu masa kayuhan Grik-Kota Bharu..
Lepas check in bilik, terus simpan basikal dlm satu ruang khas yg disediakan oleh pihak hotel..Macam2 brand roadbike ada...dari semurah roadbike aku, sampai laa semahal RM35K...perghhhh, iye kee,betoi keee RM35K tuuu...??? aku pon dgr dari orang2 disekeliling..tak pasti laa pulak betoi ke tidak..tapi roadbike tu mmg team issue utk Team Radio Shack, TREK Lance Armstrong "Live Strong"....mmg cun wooo...

Day 1: Kayuhan utk hari pertama bermula jam 0800am dari Kota Bharu ke Kuala Terengganu sejauh 170km-Beach Day..Kelajuan telah ditetapkan pada 28km/h~30km/h...Dari starting point ke 1st feedzone di Kuala Besut mmg takde masalah utk aku..Masih boleh senyum dan sembang2 dgn member2 yg baru kenal..Keperitan mula terasa apabila masuk ke jalan pantai dari jertih, time tuu angin pon kuat, panas pon dah start terasa...Lead by LeTua..

Kuala Besut..

Time ni la, aku tak igt KM berapa, big boss aku AJ tiba2 pitam dan collapse..Cyclist dari belakang pon tak sempat elak dah terjadi perlanggaran sesama cyclist..Mujur time ni aku berada dlm peloton hadapan..tapi impak dari kemalangan tuu mmg kuat bunyi, igtkan ada rider yg tayar meletup...Aku patah balik & tgk AJ dah terbaring atas jalan, paramedik pun dah mula buat check up..Kitorg angkat ramai2, dah terus ambulance bawak ke hospital terdekat..Crashed..

Kelajuan peloton dah dikurangkan 25km/h~28km/h..Lega bila dah nampak kubah masjid dari jauh, menandakan 2nd feedzone dah sampai..huhuhu...Tapi aku dah tak lalu nak makan, cuma amik nasi, ayam goreng & kuah singgang je..

Kayuhan diteruskan jam 2.30pm..time ni tgh panas terik..time ni jiwa aku dah kacau..kaki pon mula dah nak buat hal..hampehhh..aku maintain duduk dibelakang, cyclist lain semua dah ke depan...pastu marshall mai tolong tolak letak balik aku dlm peloton...Shahrum & Anuar Manan bertindak jadi sweeper, aku dok sat dlm group depa sampai feedzone..Sampai jee terus serbu air 100+, tembikai, byk jgk aku pulun tembikai..huhuhu...



Sebelum sampai ke finishing, ada lagi 1 kemalangan sesama cyclist..kali ni mmg betoi2 depan aku..Mujur aku sempat buka ruang ke kanan...Sprint dah mula bila sampai kilometer terakhir, aku tak mampu dah nak mengejar...maintain slow je la sampai ke pantai batu buruk..Check in di Sumai Suite Apartment...aku satu apartment dgn team dari cycling asia...Maybe dlm bulan 7 nnt kot kuar pasal charity ride ni dlm majalah cycling asia..tungguuuu...

1 comment:

  1. azhar..gmbor rakun 4 ekor xder ker?hahaha

    -leman lennon...

    ReplyDelete